Trend

Det er ikke rigtigt trendy at VÆVE ! Det publikum jeg møder på den mest vedholdende vævemesse i Norden; ‘Vävdagar i Glimåkra’ er gråhårede damer som fylder i landskabet, og maser i køen til kage m. kaffe. Jeg er også u-trendy uden mascara og i min søsters aflagte strikkjole og orange gummisko. Pigen fra landet.
Vævemessen – som er udstilling af billedvævekunst, arbejdende væveværksteder samt garn- og tilbehørssalg en masse – foregår i disse dage i Skåne: http://www.vavmuseum.se

Jeg har ikke været på vævemesse siden.. sidst – og det er nok 15 år siden. Hvert år har jeg skrevet det ind i kalenderen, men aldrig haft råd eller mulighed. NU, i vævemessens 32. år, bor jeg 32 km fra Glimåkra og lånte glad min mands utrendy bil. Fed lykke.
De gråhårede kan noget. Sætte en trend op. I skaftevæven. Bom, bom – hvor det lyder når islættet bankes tæt, med bommen. For en generation eller 2 siden, vævede man sine egne viskestykker. Det var en slags prestige, tror jeg. Man broderede sine initialer derpå med stolthed. Det ser flot ud. Og stykkerne er slidstærke! Slægtsgården jeg bor på, ejer en stor, smuk stak håndvævede. Min mands mors initialer er KL, broderet med rødt. Hun var en stærk kvinde med udsigt, energi, engagement.

Min første skaftevæv købte jeg i IKEA. Året, ca. 1980, min søster var flyttet hjemmefra, så jeg fik et helt rum til væven. Poul som boede på vejen var lidt yngre end min far. De havde leget sammen som børn, men Poul var altid taberen – hvad de kaldte ham, vil jeg ikke skrive her, det var SÅ respektløst. Poul var en overgang chauffør i min fars vognmandsforretning, men han drak for meget i perioder. Ingen gad lege med ham. Han blev min væveven. Han var en sindssygt dygtig håndværker og fik væven til at svæve. Jeg kan først nu se, at jeg hjalp ham til at føle sig set, ved at han hjalp mig. Tak Poul.
malene væver81
Væven flyttede med mig, og det blev til mange tæpper af stofstrimler: trasmattor – jeg har dem endnu.
Jeg mistede min væv da jeg godtroende parkerede den i en svigermors garage. Da jeg blev skilt fra hendes søn og skulle hente mine ting, fik jeg ikke adgang! Der røg nogle personlige ting – og min elskede 1. væv. Såret blev først helet den dag jeg fandt en gammel væv et svensk loppested, den var latterligt billig, men fin og gammel. Den bor på Bogø nu.

Da Yvonne skulle tømme sit hus i Blovstrød, fik jeg mange årgange af VÄV, det toneangivende nordiske magasin, også skabt i Glimåkra. Jeg læste dem allesammen og klippede det ud jeg ville gemme – mange timers inspiration! (Yvonne var gift med Henning som var bror til Bjarne – det forklarer vel det hele?) Tak i alla fall, Yvonne.

Jeg har altid været sådan en der ‘væver lidt i det’ – og det er ikke velkomment at man er længe om at svare, leder efter ordene, har svært ved at tage beslutninger, tænker sig om.
Vævning er ikke en hurtig sport og en del af nyhederne. Vævning tager TID. Det er måske derfor det er så fedt at væve.

Her i det svenske har jeg ikke nogen væv, men jeg har kontor hvor der engang var vævestue. Og der lå en meget berømt Væveskole i Vittsjö.. der er meget jeg skal have undersøgt.
Foreløbig vil jeg være trendsætter for mit eget liv.
Det kan du også være.
Det kan du også væve.

Indtryk fra vævemessen idag:
DSC_0027DSC_0025DSC_0006DSC_0012DSC_0017DSC_0010DSC_0015DSC_0019DSC_0004

One thought on “Trend

  1. Det lyder fanmer interessant! Jeg holder lige vågenat da min kære mor på 95 skal flyttes på plejehjem, lidt bevidst at jeg skr i passiv, for det er ikke noget aktivt valg, morsan gik i øvrigt også til vævning da vi børn var små, det var hendes friaften, de puder skal hun selvfølgelig have med. Sad lige en sen nattetime, da jeg var ved at se på tegning af plejebolig, et gl sted men meget hyggeligt og kun et spytkast fra hvor jeg bor. Tja hvad kan morsan have på de 16 m2, vævede puder er noteret 🙂 Læser resten af teksten i morgen. Godnat fra Svanemøllen 🙂 Kh Helle Sendt fra min iPhone

    > Den 23/10/2015 kl. 02.48 skrev Stribevis af viser ! : > > >

Leave a Reply

